Offline
Syntezator - instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez modelowanie odpowiedniego kształtu napięcia, które potem jest wzmacniane we wzmacniaczu i zamieniane przez głośnik na odpowiadającą mu falę akustyczną. Kształtowanie napięcia może się odbywać na drodze anologowej lub cyfrowej.
Syntezowanie dźwięku obejmuje modelowanie:
* głównej składowej częstotliwości, odpowiedzialnej za wysokość dźwięku muzycznego
* składowych harmonicznych, odpowiedzialnych za barwę dźwięku
* obwiedni dźwięku określającej charakterystykę powstawania, przebiegu i wybrzmiewania dźwięku.
W celu realizacji tych funkcji syntezator wyposażony jest w:
* elektroniczne generatory przebiegów sinusoidalnych, przebiegów prostokątnych, trójkątnych i piłokształtnych.
* elektroniczne generatory szumu
* filtry pozwalające na dodatkowe kształtowanie dźwięku
* dodatkowe efekty, na przykład kamera pogłosowa
* urządzenie sterujące np. klawiatura.
Klawiatura syntezatora może być dynamiczna, która wyczuwa sposób uderzenia klawisza, oraz sposób jego zwalniania, a informacja ta jest uwzględniana przy generowaniu obwiedni dźwięku. W przeciwnym razie klawisz powoduje tylko inicjację i decyduje o długości trwania dźwięku, obwiednia zaś jest generowana na drodze czysto elektronicznej.
Podstawową cechą syntezatora odróżniającego go od wcześniejszych i niektórych późniejszych instrumentów elektronicznych, jest to, że operator instrumentu ma pełną możliwość kształtowania charakterystyk dźwięku.
Syntezowanie dźwięku idzie w dwóch kierunkach:
* możliwie jak najwierniejszej imitacji znanych instrumentów akustycznych lub elektrycznych: Stosunkowo najłatwiejszą tutaj okazała się imitacja organów oraz innych instrumentów dętych. Większe problemy dostarczyły instrumenty strunowe szarpane i smyczkowe, także z powodu trudności kształtowania obwiedni. Pierwszym, który z duża wiernością odtworzył dźwięk gitary elektrycznej był jazzowy muzyk Jan Hammer.
* tworzenie brzmień nieznanych wcześniej: tutaj istniała duża dowolność i każdy instrumentalista starał się stworzyć swoje własne unikalne brzmienia. Do najłatwiej rozpoznawalnych brzmień należało wypracowane przez Ricka Wakemana i Keitha Emersona.
[edytuj] Historia syntezatora
W 1949 ukazała się praca A Mathematical Theory of Music (Matematyczna teoria muzyki). Podawała ona matematyczny model oraz algorytm kompozycji muzycznej. Praca ta zainspirowała dwóch inżynierów elektroników pracujących w RCA Princeton Laboratories - Harry Olsen'a i Herberta Belar'a do stworzenia maszyny generującej muzykę popularną. W ich zamyśle miało to być połączenie komputerowego kompozytora z elektronicznym instrumentem. Próba stworzenia elektronicznego kompozytora zakończyła się porażką, z dwóch powodów. Po pierwsze moc obliczeniowa zastosowanego komputera była zbyt mała by algorytm dał wyniki. Po drugie, jak się potem okazało, sama teoria generowania muzyki była błędna. Cześć instrumentalna projektu okazała się jednak sukcesem. W ten sposób powstał pierwszy syntezator.
Było to urządzenie lampowe, jednak zawierające już wszystkie cechy syntezatora. Dwa modele, jakie wyprodukowano - MkI i MkII zawierały kolejno 12 i 24 oscylatory. Przepis, na syntezę dźwięku wprowadzany był do urządzenia przez unikalnej konstrukcji czytnik taśmy perforowanej. Wyjściem z urządzenia był wzmocniony dźwięk odtwarzany przez głośnik lub nagrywany na plastikową płytę. Syntezator MkII został wykorzystany w produkcji muzycznej przez kompozytorów skupionych wokół Columbia Princeton Electronic Music Centre.
W 1959 w Niemczech został stworzony instrument podobny do syntezatora RCA. Wykonała go firma Siemens, a pracowali nad nim inżynierowie Helmut Klein i W. Schaff. Instrument był stworzony z myślą o produkcji ścieżek dźwiękowych do filmów reklamujących wyroby Siemensa. Studio muzyki elektronicznej Siemensa lub krótko Syntezator Siemensa był instrumentem lampowym opartym na 20 oscylatorach lampowych. Program, podobnie jak w syntezatorze RCA, wczytywany był z papierowej, perforowanej taśmy. Zakres syntezatora obejmował osiem oktaw. Syntezator był wykorzystywany także przez wielu europejskich kompozytorów muzyki eksperymentalnej, m.in. Mauricio Kagel, Bengt Hambreus, Miko Kelemen, Josef Riedl i innych.
Historia syntezatora, jako komercyjnego, w pełni funkcjonalnego i ogólnie dostępnego instrumentu zaczyna się w roku 1963. W tym roku elektronik, konstruktor tranzystorowej wersji thereminu Robert Moog, zaprezentował na zjeździe Audio Engineering Society swój pierwszy syntezator zaprojektowany przy współpracy z kompozytorem Herbertem Deutsch i Walterem Carlosem. Syntezator popularnie zwany Moogiem, zdobył natychmiastową popularność. Po sukcesie albumu Carlosa Switched on Bach, nagranym w całości przy użyciu Mooga posypały się zamówienia, głównie ze strony muzyków awangardowych i rockowych. Jeden z egzemplarzy został sprzedany grupie The Beatles. W 1967 bardzo rozbudowaną wersję syntezatora zakupił zespół The Rolling Stones. Instrument ten nigdy nie wykorzystany w produkcji muzycznej został odsprzedany elektronicznej grupie Tangerine Dream. Pierwszym z polskich muzyków używających syntezator Mooga był Czesław Niemen.
Syntezator Mooga był monofonicznym instrumentem o modularnej budowie, mógł być rozbudowywany i wyposażany w kolejne moduły. Wyposażony był w klawiaturę, co pozwalało go używać w praktyce estradowej, a nie tylko jak wcześniejsze syntezatory do pracy studyjnej. Robert Moog swój syntezator rozwinął do kilku modeli w tym do polifonicznego Polymoog i zminiaturyzowanego Minimoog. Bardzo znanym polskim muzykiem, który korzystał z syntezatorów firmy Moog jest Marek Biliński.
Firma Roberta Mooga nie przetrwała nawet dziesięciu lat na rynku. Produkty jej zostały wyparte przez tańsze i doskonalsze instrumenty produkowane przez duże firmy elektroniczne, takie jak Roland, ARP, Yamaha i inne. Mimo tego nazwa Moog na stale związana została z muzyką elektroniczną. Nawet współcześnie, gdy dominują cyfrowe syntezatory, wielu muzyków ciągle używa starych instrumentów wyprodukowanych przez Roberta Mooga. Klaus Schulze i Pete Namlook nagrali cykl albumów Dark Side of the Moog używając wyłącznie syntezatorów Mooga. Rick Wakeman w czasie trasy koncertowej grupy Yes The Full Circle w latach 2002/2003 w swym rozbudowanym instrumentarium miał wysłużony syntezator Minimoog.
W roku 1963 i 1964 pojawiły się na rynku dwa inne produkty o podobnych charakterystykach jak Moog. Był to syntezator Buchla skontrowany przez Donalda Buchlę oraz pierwszy przenośny syntezator Synket skonstruowany przez Paula Ketoffa. Choć oba weszły do praktyki muzycznej, żaden z nich nie cieszył się taką sławą jak Moog.
Wczesne syntezatory były monofoniczne, lecz szybkie postępy w miniaturyzacji układów elektronicznych oraz rozwój układów scalonych pozwoliły na miniaturyzację instrumentów oraz osiągnięcie polifonii. Pierwszymi polifonicznymi syntezatorami były Polymoog i Oberheim 4 Voice. Wkrótce powstały syntezatory ściśle polifoniczne, nie posiadające ograniczenia w ilości głosów.
W początku lat siedemdziesiątych produkcją syntezatorów zajmowało się kilkanaście firm oferujących szeroką gamę instrumentów o różnorakich charakterystykach:
* ARP Instruments - używany przez: Tony'ego Banksa, Herbiego Hancocka, Joe Zawinula, Depeche Mode, Alphaville
* Akai
* Electronic Music Studios - używany przez: Pink Floyd, Hawkwind, Roxy Music
* E-mu
* Fairlight - używany przez: Jana Hammera, Petera Gabriela, Jean-Michela Jarre'a
* Korg
* Moog - używany przez: Yes, Emerson, Lake and Palmer, Tony'ego Banksa, Nine Inch Nails
* New England Digital
* Oberheim
* Roland corporation
* Sequential Circuits - używane przez: Eurythmics, Gary'ego Numana, Depeche Mode, Duran Duran
* Synclavier - używany przez: Steviego Wondera
* Yamaha - używany przez: Steve Reicha, Supertramp, Tony'ego Banksa, Kraftwerk, Briana Eno, Enya, Stratovarius, Deep Purple, U2, Vangelis.
W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych syntezator stał się wiodącym instrumentem w muzyce rockowej na równi z gitarą, a często ją wyprzedzając. Instrumentaliści, "klawiszowcy" jak się ich zaczęło nazywać, zaczęli się otaczać coraz większą ilością instrumentów będących ze swej natury sporych rozmiarów. Zaczęły się tworzyć tzw. "ściany" (wall of synthesizers), wokół muzyka, który znajdował się, jakby w gnieździe, otoczony kilkoma lub nawet kilkunastoma klawiaturami. (Zobacz Klaus Schulze w otoczeniu swych instrumentów). Stawało się to coraz mniej praktyczne, dla tego nastąpiła konieczność standaryzacji instrumentów, tak by mogły być sterowane z uniwersalnej klawiatury. W taki sposób powstał standardowy interfejs MIDI.
Już w 1971 powstał pierwszy syntezator cyfrowy Con Brio ADS (Advanced Digital Synthesizer). Był on wyjątkowo drogi i został wykorzystany przy produkcji efektów dźwiękowych w telewizyjnym programie Sci-Fi Star Trek. W 1973 powstał hybrydowy analogowo-cyfrowy Maplin Synthesiser. Pierwszym w pełni dostępnym, prawdziwym syntezatorem cyfrowym opartym na mikroprocesorze był Synclavier wyposażony w klawiaturę, klawiaturę komputerową i twardy dysk. Syntezatory cyfrowe początkowo zostały przyjęte nieufnie przez muzyków, wkrótce zdominowały jednak rynek. Okazały się równie elastyczne w możliwościach kształtowania dźwięku jak ich analogowe odpowiedniki. Oprócz tego instrumenty były wyposażone w banki brzmień imitujących instrumenty akustyczne oraz dźwięków syntezatorowych. Syntezatory cyfrowe były znacznie mniejsze, a wkrótce i tańsze. W latach osiemdziesiątych stały się na tyle tanie, że praktycznie dostępne dla każdego. Wkrótce każda grupa rockowa i popowa wyposażona była w cyfrowy syntezator. Skutkiem tego było, że elektroniczny dźwięk stracił swe cechy progresywności i stał się synonimem trywialności. Dziś instrumenty elektroniczne np. firmy Casio, wyposażone w dynamiczną klawiaturę, bank brzmień i wiele gadżetów kosztują ok. 500 dolarów.
z wikipedii
Offline
MINIMAL - Za pierwszego europejskiego muzyka-minimalistę w pełnym tego słowa znaczeniu uchodzi dzisiaj działający na przełomie wieków francuski kompozytor, pianista i ezoteryk Eric Satie, autor między innymi, utworu Vexation, składającego się z 840 powtórzeń tego samego motywu. Minimalizm jako odrębny nurt muzycznej awangardy wyłonił się w połowie lat 60. z utworu kalifornijskiego kompozytora Terry Rileya In C. Muzycy z tego kręgu - Steve Reich, La Monte Young, John Adams czy pop-minimalista Philip Glass - przyznawali sie do inspiracji wschodnią muzyką medytacyjną i egzotyczna muzykę ceremonialną. Muzyka minimalna adresowana była do ludzkiej podświadomości - opierała się na możliwie najmniejszych motywach muzycznych, które zmieniać sie miały w toku bardzo powolnej, nieuchwytnej dla ucha transfromacji, a ich tworzywem mogły być zarówno dźwięki instrumentów muzycznych, jak i odgłosy zaczerpnęte z rzeczywistości i poddane (lub nie) studyjnej obróbce. Steve Reich - największa gwiazda tego stylu muzycznego - porównywał utwór muzyczny do przesypujacych się w klepsydrze ziaren piasku oraz do przechodzenia w stan spoczynku wytrąconej z równowagi huśtawki. Kompozytor, który cieszy się ostatnio największym komercyjnym wzięciem - Estończyk Aarvo Part tworzy muzykę minimalną wykorzystując poszatkowane kompozycje mistrzów z czternastowiecznej szkoły niderlandzkiej. Doświadczenia minimalistów dodały odwagi kompozytorom utworów techno przynajmniej w trzech momentach. Minimalne nagrania dowartościowały zwyczaj redukowania warstwy muzycznej do form najprostszych, uczyniły ze struktury rytmicznej podstawę organizacji dźwięku muzycznego, a z faktu nieświadomego choćby slyszenia utworu - akt słuchania.
Offline
troche info o starszych czasach '
'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw
Offline
Offline
Dopiero zaczynam sie poruszac po forum, ale to jest chyba najciekawszy temat jaki znalazlem tu. Good temat.
Offline
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsce
Offline
acan :
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsce
no wixa pi*erdolona <przynajmniej dla mnie> hehehe
Offline
'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw
Właśnie wystartował najnowszy projekt serwisu TopDJ.pl pt. MusicWorkshop. Jest to pierwszy w Polsce multimedialny przewodnik po stylach muzyki elektronicznej!
MusicWorkshop to projekt, który za pomocą opisów i przykładów muzycznych przybliża różnice pomiędzy poszczególnymi stylami muzyki elektronicznej. Jest on swoistym elemntarzem każdej osoby słuchającej takiej muzyki. W przewodniku zamieszczona została większość gatunków i stylów muzyki elektronicznej, lecz nie możemy zagwarantować, że wszystkie umieściliśmy, gdyż muzyka wciąż ewoluuje i odkrywa przed nami coraz to inne oblicza. Mamy jednak nadzieje, iż stworzony przez nas MusicWorkshop, pomoże wielu osobom w odnalezieniu swoich ulubionych styli czy gatunków.
Przewodnik podzielony został na siedem głównych gatunków: House, Trance, Techno, Breakbeat, Jungle, Hardcore i Downtempo. Oczywiście można by spekulować, czy siedem to nie za mało, jednakże w naszej ocenie - nie. Korzystanie z MusicWorkshop jest zupełnie darmowe i nie wymaga żadnej rejestracji.
MusicWorkshop powstał w oparciu o zagraniczny przewodnik autorstwa Ishkur'a, któremu serdecznie dziękujemy za zgodę na wykorzystanie jego opisów stylów muzycznych oraz próbek utworów. Z pewnością bez niego nasz przewodnik nigdy by nie powstał.
Offline
ooooo, jednak sie udalo !! Watek ruszyl na nowo, mam andzieje ze jeszcze troche sie poducze PISAC !!!
Offline
fakt przydalo by sie zeby ktos co niebadz tutaj dodal,ale w ogole widac jakie jest zainteresowanie historia muzyki elektronicznej,skoro po zalozeniu temtu "Vangelis" malo kto sie udzielil.widac niestety wiekszosc ludzi interesuje sie tylko i wylacznie nowosciami
Offline
kakadu :
acan :
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsceno wixa pi*erdolona <przynajmniej dla mnie> hehehe
'
'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw
a tak serio to' 'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw ale nei wklejam bo siara
Offline
acan :
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsce
To co kiedyś z manieczek to stupid house. obecnie te radiowe syfy to najczęściej coś, co się zwie commercial trance
Offline
'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw
hahahaha stary wyga za bardzo w new wave poszel
Offline
Blay :
acan :
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsceTo co kiedyś z manieczek to stupid house. obecnie te radiowe syfy to najczęściej coś, co się zwie commercial trance
ja sie spotkalem z okresleniem dancecore na te wszystkie cascady, rocco i inne badziewie
Offline
Mianem "Stupid House" dawno dawno temu określano to co tworzyli np. Klubbheads, za cehcy podstawowe stanowiące o przynależności do powyższego uważane były dźwięki tłuczonych garków (potocznie "rura") oraz w miarę prosty układ "utworu" - stąd - prosty -> głupi ... dalej wszystko ewoluowało, powstał termin "wixa" , "techniawka" , "manieczki" ... granice się zacierały, generalnie teraz można wiele rzeczy podpiąć pod jedno określenie - "wixa", czasem mówi się ogólnikowo "komercja" "muzyka z vivy" "techno z radia" etc. etc. etc. ... ja mam taką wersję i tak to ludziom tłumaczę, gdy już koniecznie muszą wiedzieć za co ich nie lubię :F
Offline
JohnnyQ :
Blay :
acan :
takie pytanie mam
jakim gatunkiem muzycznym okreslic to co najczesciej ludzie okreslaja mianem "techna" co my nazywamy "gownem"
bo tak w sumie ostatnio rozmawialm z kims o muzyce i szczerze mowiac nie wiedzialem jak nazwac poprawnie to wszystko co leci w radiu (nie mam na mysli housu czy trancu czy..) tylko np muzyke popularnie nazywana "manieczki" czy te wszystkie przerobki starych utworow w radiu, czy inne cholerstwa grane w najczesciej uczeszczanych przez blad wlose slicznotki z cyckami na wierzchu i kolesiami ubranymi na bialo co by sie swiecic w ultrafiolecie, klubikach w calej polsceTo co kiedyś z manieczek to stupid house. obecnie te radiowe syfy to najczęściej coś, co się zwie commercial trance
ja sie spotkalem z okresleniem dancecore na te wszystkie cascady, rocco i inne badziewie
to tez ale jest jakas roznica miedzy dancecore i commercial trance, tylko ni chuja nie wiem jaka
Offline
Blay :
JohnnyQ :
Blay :
To co kiedyś z manieczek to stupid house. obecnie te radiowe syfy to najczęściej coś, co się zwie commercial trance
ja sie spotkalem z okresleniem dancecore na te wszystkie cascady, rocco i inne badziewie
to tez ale jest jakas roznica miedzy dancecore i commercial trance, tylko ni chuja nie wiem jaka
tego nawet najstarsi wixiarze nie wiedza
Ostatnio edytowany przez JohnnyQ (2008-08-02 10:07:13)
Offline
Rav :
http://www.topdj.pl/przewodnik/
Właśnie wystartował najnowszy projekt serwisu TopDJ.pl pt. MusicWorkshop. Jest to pierwszy w Polsce multimedialny przewodnik po stylach muzyki elektronicznej!
MusicWorkshop to projekt, który za pomocą opisów i przykładów muzycznych przybliża różnice pomiędzy poszczególnymi stylami muzyki elektronicznej. Jest on swoistym elemntarzem każdej osoby słuchającej takiej muzyki. W przewodniku zamieszczona została większość gatunków i stylów muzyki elektronicznej, lecz nie możemy zagwarantować, że wszystkie umieściliśmy, gdyż muzyka wciąż ewoluuje i odkrywa przed nami coraz to inne oblicza. Mamy jednak nadzieje, iż stworzony przez nas MusicWorkshop, pomoże wielu osobom w odnalezieniu swoich ulubionych styli czy gatunków.
Przewodnik podzielony został na siedem głównych gatunków: House, Trance, Techno, Breakbeat, Jungle, Hardcore i Downtempo. Oczywiście można by spekulować, czy siedem to nie za mało, jednakże w naszej ocenie - nie. Korzystanie z MusicWorkshop jest zupełnie darmowe i nie wymaga żadnej rejestracji.
MusicWorkshop powstał w oparciu o zagraniczny przewodnik autorstwa Ishkur'a, któremu serdecznie dziękujemy za zgodę na wykorzystanie jego opisów stylów muzycznych oraz próbek utworów. Z pewnością bez niego nasz przewodnik nigdy by nie powstał.
bardzo ciekawa lektura, szkoda że dopiero teraz po nią siegnąlem
Offline
Frankie Knuckles had to have his leg amputated
It is a sad news that we just heard over various sources on the internet.
One of the house pioneers and godfather: Frankie Knuckles had to have his leg amputated due to a diabetes complication. Frankie is now recovering at home after this operation.
A lot of his fans and supporters are already showing him support all over the internet, we also want to join them to show him our respect, support and love.
For those who do not know him, Frankie is a true house dj pioneer. Born in the mid fifties, he helped developing the house sound in the 80's when this genre was just starting. In the nineties he got a worldwide recognition thanks to his famous productions such as Tears, You Can't Hide From Yourself or The Whistle Song.
In 2005 he was inducted to the Dance Music Hall Of Fame which recognizes the contributions of those who have had a significant impact on the evolution and development of dance music and celebrates the history and significance of the genre.
p.s.
moze to nieodpowiedni temat, ale pomyślalem, ze warto wspomnieć o tym
Offline
spajrek :
Tu masz pewny zarys'
'linki widoczne tylko dla zalogowanych uytkownikw
bardzo ciekawie pokazane fajnie zrobione:D
Offline
Powered by PunBB.org
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson
Modifications for GSz © Copyright 2005–2008 YonasH